Revista Anômalas
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Artigo Dossiê

Masculinidades no contrabando a partir do filme El Baño del Papa

Masculinities in smugling from the film El Baño del Papa

Masculinidades en el contraband desde la película El Baño del Papa

Hariagi Borba Nunes

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Resumo

O artigo dialoga com os conceitos de masculinidade hegemônica e masculinidade subalterna, conjuntamente, com os estudos sobre fronteira e contrabando. Propomos traçar aspectos sobre masculinidades no contrabando a partir do filme El Baño del Papa, focando em três grandes blocos do longa; 1) a relação dos contrabandistas com a fiscalização; 2) as interseccionalidades entre os contrabandistas; e 3) as masculinidades relacionadas às feminilidades no filme. Conclui-se que as masculinidades contrabandistas são condicionadas à sobrevivência e à travessia, dispostas à flexibilização das condições de trabalho e ao negócio enquanto premissa única para suas permanências.

Palavras-chave

Masculinidades; fronteira e contrabando; história e gênero, história e cinema.

Abstract

The article aims to introduce the concepts of Hegemonic Masculinity and Subaltern Masculinity, as well as studies on borders and smuggling. I propose to trace aspects of smuggler masculinity from the film El Baño del Papa, focusing on three large blocks of the movie; 1) the relationship between smugglers and inspection; 2) the intersectionalities between smugglers; and 3) the masculinities related to femininities in the film. It is concluded that smugglers' masculinities are conditioned to survival and crossing, willing to make working conditions and business more flexible as the only premise for their permanence.

Keywords

Masculinities; border and smuggling; history and gender, history and cinema  

Resumen

The article aims to introduce the concepts of Hegemonic Masculinity and Subaltern Masculinity, as well as studies on borders and smuggling. I propose to trace aspects of smuggler masculinity from the film El Baño del Papa, focusing on three large blocks of the movie; 1) the relationship between smugglers and inspection; 2) the intersectionalities between smugglers; and 3) the masculinities related to femininities in the film. It is concluded that smugglers' masculinities are conditioned to survival and crossing, willing to make working conditions and business more flexible as the only premise for their permanence.

Palabras clave

Masculinities; border and smuggling; history and gender, history and cinema  

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Submetido em:
23/07/2021

Aceito em:
03/09/2021

Publicado em:
15/12/2021

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